Czego poszukuje Ojciec – część 3

John Fenn
Tłum.: Tomasz S.
W dwóch pierwszych częściach tej serii skupiliśmy się na Ojcu, który szuka prawdziwych czcicieli, szuka ludzi według swego serca. Można jednak jeszcze coś do tego dodać – Pan przyszedł, aby szukać i zbawić to, co zginęło; Pan przeszukuje całą ziemię, aby okazać swoją moc wobec tych, którzy są Mu wierni – oraz inne fragmenty.

Celem tego cyklu jest nauczenie się, aby oddzielać to, co inni mówią, że Bóg chce, od tego, czego chce naprawdę
Kultura kościelna oczekuje, żebyś chodził do kościoła, abyś studiował Słowo, łożył na ich cele, zaangażował się w różne programy lub brał udział w duchowych inicjatywach całej wspólnoty. Łatwo wtedy (nieumyślnie) pomyśleć, że Bóg chce tego, co pastor mówi, że On chce.

Pewnego razu jeden ze studentów szkoły biblijnej przyszedł do mojego biura. Był bardzo zaniepokojony. W jego kościele ogłoszono poranną inicjatywę modlitewną, więc przez ostatnie 3 tygodnie wstawał o 5 rano, aby modlić się przez 15 minut. Myślał, że tego oczekuje Bóg, ponieważ na każdym nabożeństwie pastor zachęcał do tego całą wspólnotę. Młody człowiek robił to przez pierwsze trzy tygodnie, ale w ostatnim tygodniu przespał czas modlitwy. Przyszedł do mnie przekonany, że Bóg jest teraz na niego zły, bo nawalił w tej inicjatywie, Chciał dowiedzieć się, co musi zrobić, żeby znów mieć dobre relacje z Ojcem. Zapytałem go, skąd wie, że Ojciec jest zły? Czy może mu to powiedział? Nie. Założył, że skoro kościół nalegał na poranną modlitwę wg Modlitwy Pańskiej, oznacza to, że tego właśnie chciał Bóg. Kiedy nie sprostał oczekiwaniom kościoła, pomyślał, że zawiódł Boga. Pomogłem mu odzyskać pokój od Ojca mówiąc, że pokój który właśnie odczuł, to Ojciec pokazujący mu, że wcale nie jest na niego zły.

A co jeśli moglibyśmy wejść w relację z Ojcem i z naszym Panem, która nie kręci się wokół nas?
Czy bierzesz pod uwagę relację z Ojcem, w której chodzi o Niego, a nie o ciebie?
Micheasz był prorokiem z małego miasteczka (Moraszet), ale prorokował o Samarii (stolicy Izraela) i Jerozolimie (stolicy Judy).

UWAGA: Po śmierci Salomona Izrael podzielił się na dwa królestwa: Północne królestwo, zwane Izraelem, którego stolicą była Samaria, zamieszkiwało 10 plemion. Odrzucili oni oddawanie czci bogu w Jerozolimie oraz tamtejszych lewitów, tworząc własne kapłaństwo. Południowe królestwo znane jako Juda, zamieszkiwało  plemię Beniamina, Lewici oraz ci z dziesięciu plemion, którzy pozostali wierni Bogu. Stolicę mieli w Jerozolimie a cześć Bogu oddawali w świątyni Salomona. Czytając proroków, ważne jest, by zwracać uwagę, czy kierują swe słowa do Izraela (Samarii), czy do Judy. (Więcej informacji znajduje się w mojej serii audio „Podróż przez ST: Wojna domowa Izraela”, gdzie omawiam ten  temat szczegółowo).

Pojawia się Micheasz, który choć pochodzi z mego miasteczka,
…prorokuje do ludzi i przywódców obu stolic i ich ośrodków religii. Micheasz był pierwszym prorokiem, który wprost zwrócił uwagę na to, że oba królestwa zawiodły, jeśli chodzi o troskę o ubogich. Mieli Prawo Mojżesza, które okazywało wiele łaski wobec biednych, jednak każde z królestw rozwinęło swoją własną ‘duchowość’, która obchodziła przepisy Prawa Mojżeszowego.
Spójrzmy np. na kwestię dziesięciny i na to, jak miała ona zapewniać wsparcie ludziom, a mimo to została zignorowana. W tamtym czasie istniały cztery rodzaje dziesięcin:

’Terumah’, czyli ofiara z pierwocin – szła do kapłanów na ich utrzymanie.
’Ma’aser rishon’, czyli pierwsza dziesięcina – trafiała do lewitów. Nie każdy członek pokolenia Lewiego zostawał kapłanem, ponieważ liczba miejsc w świątyni była ograniczona. Tak więc lewitów było znacznie więcej niż samych kapłanów.
’Ma’aser min ha-ma’aser’, czyli dziesięcina z dziesięciny – Lewici oddawali dziesięcinę kapłanom ze swego plemienia z tego, co otrzymali. Te trzy dziesięciny służyły utrzymaniu kapłanów oraz dbaniu o świątynię i jej funkcjonowanie.
’Ma’aser sheni’, czyli druga dziesięcina – ta trafiała z powrotem do ludzi, którzy ją składali.
Cztery dziesięciny były składane w różnych terminach w ramach siedmioletniego cyklu, w którym ostatni rok był rokiem szabatowym – w tym roku nie składano dziesięcin.
W latach 1, 2, 4 i 5 druga dziesięcina była zanoszona do Jerozolimy i ofiarowana Panu. Po tym jak kapłani wzięli swoją część, reszta była zwracana ofiarodawcom. Urządzano wtedy wielką ucztę, by świętować Bożą dobroć.
W latach 3 i 6 druga dziesięcina nie trafiała nawet do kapłanów w świątyni. Na zasadzie uczciwości ludzie rozdawali ją lokalnie, by troszczyć się o biednych, sieroty, wdowy i wszystkich potrzebujących. Dotyczyło to także lewitów/kapłanów, ponieważ nie mieli oni dziedzictwa w postaci ziemi, więc traktowano ich jak ubogich – mieli zatem prawo być wspierani przez lokalną społeczność.

Widzisz to? Każdego roku, gdy ludzie składali dziesięcinę, jedna z nich wracała do ofiarodawcy albo w ogóle nie trafiała do kapłanów. Poza tym mieli jeden rok, w którym nie dawali żadnej dziesięciny — zatrzymywali ją dla siebie, aby móc wspierać potrzebujących.

Przytoczyłem to jako tło ówczesnych czasów, gdy przywódcy w Izraelu i w Jerozolimie zaniedbywali przepisy Prawa Mojżeszowego dotyczące ubogich, w tym także przepisy dotyczące dziesięcin. Byli religijni, ale według swej własnej definicji. Byli duchowi, ale kierowali się swoimi pragnieniami, a nie tym, co Bóg zapisał przez Mojżesza w swoim Słowie.

Zwracając się do tych religijnych przywódców, przesłanie Micheasza do Izraela i Judy podsumowuje werset 6:8:
Oznajmiono ci, człowiecze, co jest dobre. I czego żąda Pan od ciebie: Tylko abyś wypełniał prawo, okazywał miłość bratnią i w pokorze obcował z Bogiem swoim„.

Ojciec szuka czcicieli, szuka ludzi według swego serca, aby mógł chodzić z nami, a my z Nim. To takie proste. Zostaw skomplikowaną wiarę. Odpuść sobie formuły i wszystko to, co myślisz, że musisz robić, by Go zadowolić. Po prostu… idź… rozmawiaj z Nim tak, jak rozmawiałbyś z każdym innym… a potem zatrzymaj się, przenieś swoją uwagę na ducha i poczuj Jego obecność. To naprawdę takie proste.

Wielkim zmartwieniem Pawła względem Koryntian było to, aby szatan subtelnie nie odciągnął ich „od prostoty, jaka jest w Chrystusie”, ku skomplikowanej wierze, która ostatecznie przedstawia innego Jezusa, inną ewangelię, innego ducha. Pozostań prosty. Przestań gonić za rzeczami, które tylko łechcą uszy, a zamiast tego zacznij poznawać Ojca. Oddawaj Mu cześć, szukaj Go, czyń to, co prawe, bądź miłosierny i pokorny. Amen. ( 2 Kor 11:3-4)

Wiele błogosławieństw

John Fenn

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *