4 wersy, czy znasz je dobrze na pewno?

http://staticfiles2.outreachinc.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/bodybuilding.gifBrian Orme

Te cztery biblijne wersy są prawdopodobnie jednymi z najczęściej błędnie interpretowanych pism. Wiem, używałem ich poza kontekstem wielokrotnie, lecz teraz zobaczymy, jakie jest ich rzeczywiste znaczenie.

Nie sądzę, żeby było przestępstwem korzystanie z nich w nieco innym kontekście, nie jestem pedantem, lecz myślę, że znajomość oryginalnego kontekstu może być pomocna w zrozumieniu i zastosowaniu ich pełni i pięknego znaczenia Pisma. Weźmy je więc ze szczyptą soli.

http://staticfiles2.outreachinc.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/bodybuilding.gif

Wszystko mogę w tym, który daje mi siłę (który mnie umacnia)” Flp 4:13.

Ten krótki wers często jest cytowany przez sportowców, znajduje się na nalepkach na zderzaki, jako szczere wezwanie do osiągnięcia wspaniałych rzeczy takich jak bieg w maratonie, wspinani się w górach, wygranie zawodów, dokończenie remontu kuchni itp. Niemniej, jest to krótki – i pełen mocy – fragment, który swojego znaczenia nabiera z kontekstu, w którym się znajduje. Paweł pisze list do kościoła w Filipii, aby ich powiadomić, że Bóg nauczył go tego, aby był zadowolony we wszystkich okolicznościach, zarówno w czasie obfitości, jak i desperacji (pisze ten list z więzienia).

Tak więc, właściwym znacznie jest uznanie dla człowieka, który nauczył się iść za Bogiem w każdych okolicznościach. Cokolwiek stawało na drodze Pawła, radził sobie z tym z wiarą. Mogło to być kamienowanie, więzienie, rozbicie statku, biczowanie itd. Nie jest to wezwanie, aby ruszyć i dokonywać wspaniałych wyczynów, lecz jest to piękne przypomnienie, aby, pośród wzlotów i upadków życia całkowicie oddanego sprawie Chrystusa, dążyć do wiary i zaufania Bogu.

2. Powodzenie

Albowiem Ja wiem, jakie myśli mam o was – mów Pan, – myśli o pokoju, a nie o niedoli, aby zgotować wam przyszłość i natchnąć nadzieją” (Jer 29:11).

Ten wers często jest cytowany ku zachęcie czy inspiracji, wskazując na obietnicę, że Bóg ma specyficzne plany wobec nas, aby nam się powodziło, więc nie martw się (w j.ang. jest tam „plans to prosper” – plany powodzenia, przyp. tłum.). Niemniej, kontekst w jakim się ten wers znajduje, zajmuje się pewną szczególną obietnicą, daną przez Boga Izraelowi: obietnicą wskazującą na konkretny czas zakończenia ich wygnania, pobytu w Babilonie – 70 lat (w. 10). Tak więc, owe myśli Boże nie dotyczą pieniędzy czy finansowego błogosławieństwa, lecz fizycznego i duchowego zbawienia.

Ktoś może powiedzieć, że przecież Bóg nadal chce, aby nam się dobrze powodziło, prawda? Tak, w sensie zbawienia, tak. Tak naprawdę, to ten wers jest wielkim przypomnieniem spełnionych proroctw i doskonałości Słowa Bożego. Jest to wspaniała historia, która wskazuje nam na większe uwolnienie i odkupienie wszystkich ludzi Bożych. Tak więc, odsunięcie na bok nasze specyficzne, skupione na jednostce zastosowanie tego wersu, niczego nie ujmuje ze wspaniałości tego fragmentu. Wręcz, wzmacnia go i przypomina nam o zbiorowym zbawieniu Bożych ludzi w historii i w przyszłości, która ma nadejść – co jest znacznie lepsze niż pieniądze czy materialne rzeczy na teraz i tutaj. Prawda?

3. Gdzie dwaj lub trzej gromadzą się.

Albowiem gdzie są dwaj lub trzej zgromadzeni w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18:20).

Wers ten jest często używany do zachęty, że Bóg jest z nami w czasie trudnych sytuacji, że wszystko, czego nam trzeba to dwoje, troje ludzi w grupie na modlitwie i wszystko gra. Tak naprawdę, nawet nie trzeba mówić całego wersu, wystarczy, że wypowiesz początek, „gdzie dwaj lub trzej zgromadzeni są…” a wszyscy członkowie kościoła potrząsają głowami na zgodę. Niemniej, wers ten zajmuje się budowaniem świadectwa w kontekście kościelnej dyscypliny.

Właściwe, godne zaufania świadectwo było ogromnie ważne w żydowskiej kulturze. Ten fragment jest zachętą dla przywódców kościoła na trudny czas konfrontacji i stosowania dyscypliny kościelnej – obietnica, że Bóg będzie obecny ze świadkami, gdy będą starali się wyprostować jakieś sprawy i odzyskać upadłego członka. Czy Bóg nadal jest, gdy dwaj lub trzej gromadzą się? Oczywiście.

Jest również obecny z nami, gdy jest jedna osoba bądź tysiąc.

4. We wszystkim współdziała ku dobremu.

„…wiemy, że Bóg współdziała we wszystkim ku dobremu z tymi, którzy Boga miłują, to jest z tymi, którzy według postanowienia jego są powołani” (Rzm 8:28).

Kolejny wers wykorzystywany do zachęcania się nawzajem przez wierzących, gdy przechodzą przez trudny czas, przypominając im, że ostatecznie to wszystko przyniesie w ich życiu coś dobrego. Innymi słowy: nie martw się, że straciłeś pracę, Bóg ma coś lepszego dla ciebie … we wszystkim współdziała ku dobremu, pamiętasz? Taka interpretacja stwarza dwa główne problemy jeśli chodzi o kontekst.

Po pierwsze: dotyczy tych, którzy kochają Boga. To bardzo ważna informacja, nie jest to dla każdego, lecz dla wierzących.

Po drugie: owo „dobro” jest opisane w kontekście stanowi nasze ostateczne ukształtowanie na podobieństwo Chrystusa, a nie ku pocieszeniu.

Tak więc, to dobro prowadzi nas do uświęcenia i naszego ostatecznego uwielbienia, a niekoniecznie do odwrócenia zaistniałych okoliczności ku dobremu. Może się zdarzyć, że strata pracy obróci się ku lepszemu, a może nie. Ostatecznie, to odkupienie jest naszą nadzieją, a to jest skrajnie dobra rzecz.

2 comments

  1. „i nikt nie bedzie mowil poznaj Pana, gdyz wszyscy mnie znać będą” 😀
    ale żarty na bok,
    ostatnio widzę, że dzialanie Boże ku dobremu to nie do konca takie jakie mi sie podoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.